روایت هنرمندان نمایشگاه "همزمانی تصویری" از آثارشان

نمایشگاه گروهی فتوآرت تحت عنوان "همزمانی تصویری" با كیوریتوری پویا جمالی در گالری خط سفید از جمعه شانزدهم تیر ماه افتتاح شد و تا 26 تیر ماه ادامه داشت.

در حاشیه این نمایشگاه گفتگویی داشتیم با برخی هنرمندان این مجموعه که در ادامه خواننده آن هستید:

زهرا غلامی متولد ١٣٧١، دارای مدرک كارشناس نقاشی از دانشكده آزاد تهران مركز و دیپلم حرفه ای گرافیك است. شركت در چند نمایشگاه گروهی را در کارنامه خود دارد.

در استیتمنت آثار این هنرمند آمده است:

لحظه های من

شعله ی اول زمانی فوران كرد كه كار كلاسی استارت خورد.

برخورد،نگاه سردو خالی از ارامش در من ریشه ایی اجتماعی داشت

اینبار به خیابان ،كوچه،كافه و...ختم نمی شدبلكه به چهار چوب اتاقی مربع شكل.

در واقعیت انچه اتفاق افتاد عكس بود؛از من،

در لحظه های زنانه ایی كه شاید تكرار نشدنی ست.

اثر عکس زهرا غلامی

اثر عکس زهرا غلامی

اثر نقاشی زهرا غلامی

اثر نقاشی زهرا غلامی


شفق داداشی، متولد 1368 و دارای مدرک کارشناسی ارتباط تصویری و کارشناسی ارشد نقاشی دانشگاه هنر و معماری تهران مرکز است. شرکت در چندین نمایشگاه گروهی در کارنامه این هنرمند به چشم میخورد.

داداشی در رابطه با آثار خود توضیح داد:

شناخت انسان، اندیشه ها و احساسات درونی و رابطه اش با اتفاقات و شرایط پیرامونی همچون ترس، تنهایی، نابرابری و خشونت الهام بخش آثار من هستند. به طور کل تلاش میکنم در آثارم راوی آدمها و محیط اطرافم باشم وظرافت های روابط انسانی را به تصویر بکشم.

برای تصویر کردن این داستانها از ابزار و مدیوم های مختلف استفاده میکنم تا ابعاد متفاوت موضوع را بهتر و متناسب با موضوع بیان کنم چون اعتقاد دارم بافت و رنگ تاثیر به سزایی در انتقال احساسات به ناخودآگاه مخاطب دارند. معمولا قبل از اجرای کار به موضوع فکر میکنم و افکارم را در اتودهای مختلف پیاده میکنم تا به پختگی لازم برسند و سپس طرح نهایی را شروع میکنم. هر چند بعضی مضامین چنان ریشه در ناخودآگاهم دارند که طرح نهایی در پس زمینه افکارم آماده اجراست و فی البداهه تصویرشان میکنم.

انگیزه من از کار جستجوی معنا و شناخت محیط اطرافم است و این مضمون اصلی اکثر نقاشی های من است.

شفق داداشی 1396

اثر نقاشی شفق داداشی

اثر نقاشی شفق داداشی

اثر عکس شفق داداشی

اثر عکس شفق داداشی


دیگر هنرمند این نمایشگاه لیلی مهدوی شهری، متولد 1366 و دارای مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر ومعماری است.

مهدوی شهری در رابطه با مفهوم آثار خود گفت:

این عکس ها را در زورخانه ای در تهران، در زمستان 95 گرفتم. به گمان من ما با چنین مکان هایی بیشتر اوقات موضوع عکاسی های خبری و یا گزارش های مستند گونه بوده اند و تا به حال کمتر به عنوان سوژه ای در عکاسی هنری و با نگاهی غیر توصیفی به آن پرداخته شده است، بنابراین هنگام حضور در این مکان با نگاهی نه چندان واقع گرایانه و غیر رئالیستی، تداوم امری که در مقابل چشمان ناظرین در حال وقوع بود را ثبت کردم. دو لحظه در یک قاب.

مسئله دوم برای من پرداختن به موضوعاتی است که به گونه ای ریشه در تاریخ باستانی ایران داشته باشد و بتواند در روند بازشناسی تاریخ و هویت ایرانی به مخاطب، قدمی هر چند کوچک بردارد.

اثر عکس لیلی مهدوی شهری

اثر عکس لیلی مهدوی شهری


شادی وثوق، متولد 1369 دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و کارشناسی ارشد از دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکز است.

استیتمنت مجموعه انتظار:

انتظار واژه ای آشنا برای هر منتظر است.

گاهی انتظار برای رسیدن به مقصد و گاهی انتظار دیدار کسی؛ هر کدام که باشد خوب است و دلنشین.

عبور از ریل قطار، پایان انتظار را مژده می دهد و نگاه های خیره به قطاری ایستاده، به انتطار دیدن یک دوست پایان می بخشد.

واژه انتظار حس عجیبی در خود دارد، حس دلهوره، خستگی و شاید شوق.

وثوق درباره عنوان مجموعه خود توضیح داد:

از کودکی هر زمان که به قطار می نگرم ناخودآگاه حس منتظر بودن برایم تداعی می شود. این مجموعه با عنوان انتظار بیانگر این حس زیبا و گاهی طولانیست.

این هنرمند در ادامه مراحل کار خود از ایده تا اجرا را چنین شرح داد:

عکاسی از قطار همواره برایم جذاب بوده و هست،به خاطر حرکت و ریتمی که در ریا مشاهده می شود.

در سفری که به جنوب داشتم جرقه ای برای عکاسی از قطار و ریل به ذهنم رسید و حسی که از کودکی با دیدن قطار به یراغم می آمد در این مجموعه ثبت شد.

وثوق در رابطه با هدف از خلق این مجموعه گفت:

قطار حس مسافر بودن در مسیر زندگی را برایم تداعی می کند که همیشه یادم بماند در این راه من هم یک مسافرم و روزی به مقصد خواهم رسید و همواره تلاشم بر این بوده و هست که مسیر عبود را به بهترین شکل موجود زیبا سازم تا در این انتظار از زیبایی های زندگی لذت ببرم و زمانی که به مقصد رسیدم از مسیر های طی شده پشیمان نباشم.

در این مجموعه سعی بر نشان دادن انتظار انسان برای رسیدن است.

اثر عکس شادی وثوق

اثر عکس شادی وثوق

استیتمنت مجموعه آشفتگی:

در این مجموعه آشفتگی درونی انسان مد نظر است که در یک فریم عکاسی آنچه که دیده می شود در یک ثانیه از زندگی سوژه ثبت شده و آنچه نمی توان دید حسی است که سوژه در لحظه عکاسی از او دارد.

تصاویر به دو نیمه تقسیم شدند و در یک نیمه عکسی دیده می شود که در لحظه ثبت شده و در نیمه دیگر تمام ذهنیات و حس های خوب و بد و به عبارتی آشفتگی درونی سوژه مشاهده می شود.

در این آثار که توسط تکنیک ترکیب مواد( کولاژ، عکس، ژغال طراحی و...) به وجود آمده، آشفتگی درونی و مشکلات جامعه امروزی بشر به وضوح نمایان است. این آشفتگی درونی و مشکلات در تضاد با آرامش و صلحی است که در نیمه دیگر تصویر مشهود است.

در این آثار از رنگ های گرم در تضاد با بی رنگی و خنثی بودن طرف دیگر تصویر استفاده شده است.

این هنرمند نقاش هدف خود از خلق این مجموعه را چنین توضیح داد:

هدف از خلق این مجموعه نشان دادن بخشی از زندگی یک فرد است که در یک فریم عکس قابل مشاهده نیست و همه سعی دارند در عکس نیمه خوب و بدون مشکل زندگی را نشان دهند، اما حقیقتی مبنی بر لحظات ناخوشایند زندگی نیز وجود دارد.

اثر نقاشی شادی وثوق


logo-samandehi